Kolejowe Zakłady Łączności sp. z o.o. wdrożyły nowoczesny System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, w oparciu o najnowsze wytyczne PKP PLK S.A. tj. Ipi-6, na linii kolejowej 447 Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Włochy. KZŁ Bydgoszcz są pierwszym dostawcą systemu w takiej formie.
NOWY SDIP
Chociaż SDIP zarządzany przez Centralną Aplikację Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej funkcjonował już w kilku lokalizacjach w Polsce, to instalacja najnowszych urządzeń oraz oprogramowania, zgodnych z wytycznymi Ipi-6 odbyła się po raz pierwszy, na zmodernizowanej linii kolejowej 447 Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Włochy. Nad uruchomieniem rozwiązania pracowały intensywnie nie tylko firmy skupione wokół generalnego wykonawcy, ale również zarządca infrastruktury.
ZMODERNIZOWANA LINIA 447
Na linii kolejowej 447 zainstalowanych zostało prawie 300 elementów Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, ułatwiających orientację podróżnych w bieżącym rozkładzie jazdy. Największą część systemu tworzą ekrany, pozostałe elementy to nowoczesne czujniki zajętości toru, zegary kolejowe sterowane protokołami sieciowymi oraz kamery telewizji przemysłowej, zapewniające bezpieczeństwo ludzi i infrastruktury technicznej.
Kolejowe Zakłady Łączności sp. z o.o. zainstalowały tu 112 tablic krawędziowych, 16 tablic peronowych, 34 infokioski, 20 tablic zbiorczych i 10 tablic informacyjnych. Wszystkie urządzenia zostały wykonane w najnowszej technologii monitorów TFT, dzięki temu podróżni mogą zapoznać się nie tylko z bieżącym rozkładem pociągów, ale również ze zmianami w rozkładzie jazdy, składem pociągu, ostrzeżeniami lub innymi, nadawanymi komunikatami w tym również multimedialnymi.
Informacje wyświetlane są zgodnie z wymogami interoperacyjności (TSI) zawartymi w rozporządzeniu Komisji Europejskiej. Zastosowane wyświetlacze wyróżniają się wysoką jasnością, kontrastem i rozdzielczością, co sprawia, że informacja jest czytelna nawet w najbardziej słoneczne dni.
Wyświetlacze zostały wyprodukowane z najwyższej jakości materiałów przemysłowych i komponentów. Obudowa wykonana jest ze specjalnej dwufazowej stali nierdzewnej, która jest siedmiokrotnie bardziej odporna na zginanie niż zwykła stal. Wyświetlacze wyposażone są w szereg rozwiązań podnoszących ich niezawodność i umożliwiających zdalną kontrolę stanu. Wśród nich znajdują się systemy redundancji zasilania na wypadek awarii zasilaczy i system czujników umożliwiających regulację wewnętrznego środowiska pracy. Dane te przesyłane są w czasie rzeczywistym do serwera nadrzędnego CSDIP.
Zainstalowane tablice zostały wykonane zgodnie z najnowszymi wytycznymi polskiego zarządcy sieci kolejowej. Oznacza to, że spełniają bardzo wysokie wymagania odporności na trudne warunki atmosferyczne, kompatybilności elektromagnetycznej oraz wydajności. Urządzenia te były wielokrotnie badane w specjalistycznych laboratoriach m.in. pod względem odporności na akty wandalizmu, szczelności i zakłóceń elektromagnetycznych oraz w komorach klimatycznych. Środowisko pracy tych urządzeń jest bowiem bardzo trudne. Oprócz wszechobecnego pyłu kolejowego urządzenia narażone są na skrajne warunki atmosferyczne, w tym bezpośrednie nasłonecznienie oraz zakłócenia pochodzące z pobliskiej trakcji elektrycznej i elektrowozów.
Transmisja danych między serwerem komunikacyjnym a lokalnym sterownikiem w urządzeniu podlega weryfikacji i jest sprawdzana pod względem zgodności z zadanym komunikatem. W przypadku awarii sieci komunikacyjnej na terenie obiektu, informacje wyświetlane na wyświetlaczu mogą być wygaszone, aby nie wprowadzać podróżnych w błąd, zaś sterownik tablicy systematycznie podejmuje próby połączenia z serwerem i natychmiast po usunięciu awarii ponawia wyświetlanie aktualnych danych. Oprogramowanie urządzenia kompletuje obrazy otrzymane z CSDIP i wyświetla je bez ingerencji w ich zawartość. Dzięki temu pasażer otrzymuje zawsze aktualną informację.
Budowa tablic informacyjnych, konfiguracja oraz oprogramowanie wewnętrzne sprawiają, że do funkcjonującego systemu CASDIP można w dowolnym momencie wpiąć kolejną tablicę. Oprogramowanie (CASDIP) zarządcy sieci kolejowej umożliwia bowiem łatwą konfigurację i diagnostykę wszystkich urządzeń pracujących w systemie.
Zainstalowany system automatyzuje przekazywanie informacji, a jednocześnie pozwala na dokładną analizę i weryfikację statusu funkcjonowania każdego z elementów systemu. Jednakże najistotniejszą cechą najnowszej wersji oprogramowania CSDIP wdrożonej na linii kolejowej 447 jest bezpieczeństwo wymiany danych. Tu warto nadmienić, że Kolejowe Zakłady Łączności wspólnie z gestorem sieci kolejowej tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przetestowały setki scenariuszy zachowania się urządzeń w środowisku pracy najnowszego protokołu CSDIP.
Poza Systemem Dynamicznej Informacji Pasażerskiej KZŁ dostarczyły również system telewizji przemysłowej. Warto wspomnieć, że KZŁ Bydgoszcz posiadają dopuszczenie do stosowania na liniach kolejowych własnego Systemu Monitoringu Obiektów Kolejowych (SMOK) na przejazdach kolejowo-drogowych kategorii B, zaś dla kategorii A są w trakcie finalizowania. Na linii kolejowej 447 monitoring obejmuje perony, tunele, windy i jest zgodny z Ipi-4 – najnowszymi wymaganiami zarządcy infrastruktury kolejowej. Oznacza to, że analityka obrazu zaimplementowana jest na specjalnych rejestratorach. System posiada detekcję przekroczenia linii, weryfikację zajętości toru, weryfikację pozostawienia lub usunięcia obiektu itp. W sumie zamontowano 186 kamer cyfrowych i 32 reflektory podczerwieni pozwalające widzieć w nocy, a wszystko to zarządzane jest z jednego stanowiska operatorskiego zlokalizowanego w Grodzisku Mazowieckim.
Zainstalowane na peronach 34 czujniki kontroli zajętości toru to nieodzowny element wdrażanych Systemów Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na polskich stacjach. Czujniki przeznaczone są do detekcji obecności składów pociągowych przejeżdżających lub stojących przy peronie, na obserwowanym torze i przekazania tej informacji do Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (CSDIP). Do detekcji pojazdów wykorzystywane są jednocześnie czujniki laserowe i radarowe. Urządzenia są przystosowane do nieprzerwanej pracy w trudnych warunkach atmosferycznych tj. oblodzenie, śnieg, mgła, deszcz, silny wiatr czy też silne nasłonecznienie.
Cały system uzupełnia 36 dużych zegarów dwustronnych z płynnym sekundnikiem oraz 8 dekoderów audio DAD.
POZA TYM…
Warto zaznaczyć, że KZŁ Bydgoszcz realizują już kolejny kontrakt w podobnym zakresie, dotyczący budowy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na terenie województwa łódzkiego. W te najnowsze rozwiązania zostaną wyposażone również przystanki intermodalne w Łodzi, które będą alternatywą dla tradycyjnej komunikacji miejskiej.
Kolejowe Zakłady Łączności sp. z o.o. jako najstarszy producent systemów dynamicznej informacji pasażerskiej w Polsce przez lata doświadczeń i realizacji rozwijał i usprawniał sposoby prezentacji informacji dla podróżnych. Na zdecydowanej większości polskich dworców pasażerowie korzystają z tablic i zapowiedzi głosowych produkcji bydgoskich zakładów. Teraz po wprowadzeniu nowych wytycznych przez zarządcę narodowej sieci kolejowej dostarczamy na polską kolej najbardziej zaawansowane tablice informacyjne, przygotowane do funkcjonowania w złożonym systemie Centralnej Aplikacji Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej PKP PLK S.A. – wyjaśnia Krzysztof Magierowski – Prezes Zarządu KZŁ Bydgoszcz.