Pierwsze wzmianki o Kolejowych Zakładach Łączności (Telegraphen Werkstatt) pochodzą z 1852 r.
Wówczas powołano warsztaty telegraficzne przy Królewskiej Dyrekcji Kolei Wschodniej z siedzibą w Bydgoszczy. Warsztaty zajmowały się problemami eksploatacji kolei wschodniej. Wykonywały wówczas prace remontowe napowietrznych linii telekomunikacyjnych oraz sprzętu telefonicznego i telegraficznego.
W roku 1920 zostają powołane do życia Warsztaty Sygnałowe, obsługujące linię Berlin – Bydgoszcz to zalążek obecnych Kolejowych Zakładów Łączności.
Po okresie wojennym stały się jedynym w Polsce przedsiębiorstwem należącym do resortu kolei zajmującym się produkcją specjalistycznych urządzeń łączności kolejowej, oraz instalacją i uruchamianiem na terenie całej PKP automatycznych central telegraficznych i urządzeń telegrafii wielokrotnej.
Dynamiczny rozwój Zakładów nastąpił w latach 1960-1970. Wówczas Zakłady zostały uznane przez Ministerstwo Komunikacji jako główne zaplecze rozwojowe dla PKP w zakresie urządzeń łączności i obsługi podróżnych. W roku 1996 Zakłady zostały przekształcone w spółkę prawa handlowego.